söndag 14 november 2010

Skåne: Dalby hage

skogspartierna Söderskog, som är nationalpark, och Norreskog med mellanliggande betesmarker vid Dalby.

Dalby Norreskog
30/10 2010: "Varning för halka" står det. De blöta höstlövsdekorerade spångarna kan vara hala. Man har grusat. Går stigen genom söderskogen, och sedan över en gångrist ut på hagen norr om nationalparken. Hagen är som en gräsmatta. I en hage intill betar hästar. Korsar hagen fram till Norreskog. Kliver över en stätta till en gata som delar skogen. Blött och knöligt, kommer fram till en skogsväg. En gångrist tar mig in en bokskog. Detta är platsen där jag dricker mitt kaffe. Korsar sedan gatan, här är en mer risig skog. Ett rastbord har nog inte använts på länge. Går stigen till västra delen, där en gångrist tar mig ut under ekar till betesmarken. Det är en hel del som är ute och rör på sig. En bäck korsar betesmarken. Hoppar på stenar över den. Strosar tillbaka genom söderskogen. Tittar till bäcken som rinner genom skogen, höstlöven inramar den. Går den handikappanpassade slingan till parkeringen. Hoppsan! Jag slår nästan en rova. Halkvarningen är befogad.

Tidigare bilder och dagboksblad om Dalby hage

Inga kommentarer: