tisdag 15 februari 2011

Skåne: Kulturen i Lund

Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige med världens näst äldsta friluftsmuseum, Vita huset  med konventionell museiutställning, tillfälliga och permanenta utställningar.


Jul i prästgården
2/1 2011: En julig vandring i friluftsmuseet.
Trots många år i Lund har jag inte vandrat runt bland husen. Betalar 90:- i inträde. En man varnar att gångarna är hala. Det är de också, men snön gör det hela dekorativt. Börjar i Herrehuset, där jag studerar porslin och keramik. Dekanhuset, dit är det så dit vågar jag inte gå. Ser dessutom stängt ut. Går istället till Universitetsmuseet. Framför är ett litet minihus för små väsen. Där visas det hur kunskapen har frodats och utvecklats vid lärosätet som dominerar Lund, med början med nycklar och spira från invigningen på 1600-talet. I samma monter finns skelettdelar för offer från slaget vid Lund. Universitets sigill innehåller bok och svärd. En kul vandring, i varje fall om man som jag har anknytning till universitetet. Anknytning har också Rustmästarbostaden, kallat syndernas hus efter ett studentmord som begicks i huset......

Läs mer och se bilderna på min sida om Kulturen i Lund

1 kommentar:

SanderPander sa...

Put on a nice hat and a silly crown and suddenly you start drawing comments from hundreds of miles away.

Did you put on the hat because of the cold? Oh, that's mean of me.

I have to agree btw, better to be unmarried.