tisdag 6 september 2011

Resor: Hamburg

om en tjänsteresa till Hamburg och DESY. En ledig eftermiddag i en fantastisk botanisk trädgård. Innan hemresan besök hos bekanta och promenad i Lübeck. Lite om utelivet i form av mat.

Botaniska trädgården
Resan dit: Jag låser dörren och går till busshållplatsen. Jag är på väg. Resan har skjutits upp dag för dag för dag i tre veckor. Jag har bokat om rummet på DESY hostel flera gånger, personalen har skrattat åt mig, och slagit vad om jag kommer eller ej. De har nog satsat på att jag inte kommer, så de blir nog förvånade när jag dyker upp. Den här gången åker jag tåg på nervägen. I citytunneln på Malmö C spelas landskap upp på tunnelväggarna som om tåget åkte förbi det. Tåget dunkar över Öresundsbron, ute i Öresund är segelbåtar ute i det fina vädret. När jag åker tåg från Köpenhamn tillhör att äta korv med bröd och ristet. Väljer idag vagnen utanför ingången från sidan mot tivolit. Vi kommer försenade till Rødby Færge, får vänta till nästa båt. Folk passar på att sträcka på benen. Färjan glider ut ur hamnen, folk sitter och njuter av vädret. Det är vackert, solen skiner, behagligt varmt. På fastlandet snurrar vindkraftverken sakta. Kommer vid tiotiden på kvällen till DESY.....

Läs mer och se bilder från resan till Hamburg 201106

Inga kommentarer: