lördag 24 december 2011

Skåne: Skrylle - Rökepipan

naturreservat vid Dalby, en damm, betad fäladsmark med rik flora, och en bäckravin.

Dammen vid Rökepipan
19 juni 2011: Tar bussen till Skryllegården. Går därifrån milspåret de drygt två kilometrarna mot Rökepipan, strax innan dammen viker spåret av, jag fortsätter på stigen rakt fram till dammen. I dammen håller näckrosor på att slå ut. Något kväker högt. En fågel? En groda? Kanske, jag är inte så bra på läten. Möter en man som jag frågar, men han är ett stort frågetecken inför frågan. Vid dammkanten växer nyponros. Går på en stig utmed dammen till en blomsteräng. Slår mig in i buskaget som omger dammen, försöker gå runt dammen på något som kan vara en stig. Snårigt och oländigt, men vackert frodigt med gåsört, blomstergläntor, fläderblom. Blir för oländigt, ser inte mycket av dammen heller, så jag vänder....

Läs mer och se bilderna från Rökepipan.

1 kommentar:

sandermarijn sa...

I find 'Sumpskog' (first one) very green and very beautiful. Any crocodiles in Skåne?