fredag 18 maj 2012

Skåne: Finja kyrka

från 1130-talet. Känd för sina kalkmålningar från omkring 1140. 

Triumfbågen i Finja kyrka
15 maj 2012: Jag känner på dörren till kyrkan. Jag har inga större förhoppningar om att den är öppen. Den är låst. Jag vänder mig om för att gå till busshållplatsen för att ta bussen till Hässleholm. Krockar nästan med en man. "Jag ska öppna kyrkan för ett brudpar som vill se kyrkan, du kan få titta in också". Väldigt gärna. I min barndom var familjen här ibland på julotta, sedan dess har jag bara varit inne en gång i mitt vuxna liv. Vad finns det att se i en landsortskyrka som denna? Finja kyrka är känd för sina fina kalkmålningar från tiden när kyrkan byggdes på 1130-talet. De var länge överkalkade men togs fram igen 1932. ....

Läs mer och se bilderna från Finja kyrka