fredag 17 maj 2013

Café de Paris i Geneve

På restaurang Café de Paris på Rue du Mont Blanc i Geneve frågar man inte vad man vill ha, utan hur man vill ha DEN, dvs Entrecôte Café de Paris med den äkta och original Café de Paris smör/såsen med hemligt recept. Det är den enda rätten de har. Hur vill man ha DEN? saignant (blodig) ou à point (medium), inte annat.

Rue du Mont Blanc
Vill man ha lugn och ro när man äter ska man inte gå dit alltför sent, det är fullt och ofta kö. Steken serveras med osmält smör, och placeras på en brännare, där den får steka färdigt i smöret. Den är skuren i bitar, så man tar en i taget, till knaprig pommes frites. Till det väljer jag ett glas Gamay, det lokala vinet.

Cafe de Paris
Den enda rätten
Det är nog mer än 25 år sedan jag var där förra gången, så det var dags för ett nostalgiskt återbesök. Jag tyckte jag kände igen en servitris, jag var där rätt ofta på den tiden, men hon kände nog inte igen mig. Hon hade åldrats, konstigt för det har ju inte jag.

Jag brukar inte ta dessert nuförtiden, men en parfait flambé kan jag inte motstå.

Entrecôte Café de Paris

Parfait flambé
Det är gott, men godare stek och sås tycker jag det är på l'Aviation på vägen mot Meyrin.  Där serveras Caravelle med deras egen utsökta sås. Normalt när jag, nuförtiden rätt sällan, är i Geneve så blir det l'Aviation om jag vill ha en stek. Från Geneve tar man spårvägen mot CERN/Meyrin och går av vid  Blandonnet.

Bilder från l'Aviation har jag under mitt förra Geneve besök i februari 2011.

Inga kommentarer: