torsdag 2 december 2010

Skåne: Triangeln i Malmö

runt ett köpcentrum, fototävlingen Metro Photo Challenge, Johanneskyrkan, och platsen för en station till Citytunneln.

Station Triangeln
 28/11 2010: Tåg till Malmö, där stationen är ombyggd inför Citytunneln, som snart invigs och som ska ta tågen under Malmö. Går Hamngatan till Stortorget. Där är en sorts labyrint med bommar som öppnar och stänger sig slumpmässigt. Vågar mig inte in, hittar nog aldrig ut igen. Obstruction lär den heta. Vidare på Södra Förstadsgatan mot Triangeln. Fullt med folk.

I köpcentrat är det full kommers. Köpcentrat är jag inte så intresserad av. Har varit här två gånger tidigare, besökte då Clas Ohlson och Metro Photo Challenge. Det är full kommers. Jag är här idag för att titta på bilderna och rösta i fototävlingen Metro Photo Challenge. Det är tre teman: Emotions, Everyday Travel, och Favourite spot. Under "Emotions" är det mest barnbilder, sött men så vanligt. Blir inte riktigt förtjust i någon bild, men väljer ut några att rösta på. Fyller sedan i ett frågeformulär, kan vinna en fotobok. Expert, som sponsrar, ger mig gratis tio kopior av bilder i min kamera. Tror inte någon skulle rösta på dem. Bakom köpcentrat, vid Sankt Johannes kyrka, är station Triangeln till Citytunneln. En glasbubbla. Går in i kyrkan, nyrenoverad inuti med en ny fin orgel. Avslutar med en fika på konditori Ambrosia. Klassiskt konditori med kristallkronor i taket. Kaffe, lussekatt, och rågbulle med ost.

Går smågator tillbaka till stationen. För mycket folk på stora stråken. Många förseningar på stationen, signalfel i Öresundstunneln. Hur blir det med Citytunneln?

Fler bilder och dagboken finns på min sida om Triangeln

Inga kommentarer: