torsdag 3 mars 2011

Skåne: Reningsdammarna i Lund

även under kalla vintrar fryser det sällan till på reningsverkets dammar, därför kan man på vintern se en hel del fågel där.

Reningsdammarna
 7/1 2011: Naturskyddsföreningen har i början av januari en årlig fågelvandring vid reningsdammarna. Den glömmer jag och missar alltid, gör därför min egen. Köper några surdegsbullar på Mormors bageri på Botulfsplatsen för att ha som förtäring. Går av bussen i Värpinge by, och fortsätter på bygatan mot dammarna, och på vägen norr om dem. Det är blandat isfritt och fruset på dammarna. Svanar glider runt. Fåglar sitter på iskanten. Änder, sothöns, krickor, gäss. Dålig på fåglar, kan inte alla olika sorter. Går upp i fågeltornet, med en vidsträckt utsikt över dammarna. Studerar fågellivet genom kikaren. Intressant med alla fåglar.


Byter sida, till sydsidan. Försöker undvika att gå i skidspåret. Vid dammen mot reningsverket står ett ungt par med tubkikare. "Några fåglar?" undrar jag. "Det ska finnas en forsärla inne i reningsverket", svarar de. Jag går vidare till järnvägen där jag vänder. Möter paret, "Såg ni den?", "Nä, den visade sig inte". Står en stund med kikaren, ser inget jag heller. Går mellan dammarna och Höjeå. Spår i snön leder ner mot ån. Över ån har det nyligen byggts en gångbro, så nu kan man även gå söder om ån. Stilla flyter en halvfrusen å under bron. En igensnöad trappa går upp till krönet på slänten på andra sidan bron. Från krönet på andra sidan har man utsikt över dammarna. Äter mina surdegsbullar och går tillbaka till dammarna. Mitt otränade fågelöga säger att det är en skarv som sitter och putsar sig på iskanten.


Fortfarande hungrig. Tar bussen in till staden. På Fellini på Bangatan äter jag en Lasagne, till det ett glas rött.

Se alla bilder på min sida om reningsdammarna i Lund.

Inga kommentarer: