onsdag 30 mars 2011

Skåne: Romeleåsen - Högebjär

Högebjär är en höjd med omgivande enefälader mellan Knivsåsen och väg 11, öster om Dalby. Intill är ett stenbrott. Från krönet av Högebjär har man utsikt söderut mot Romeleklint. Åt andra hållet ska man inte titta, då ser man ett stort stenbrott.

 
Österut från Högebjär
30/1 2011: Kallt men solsken. Kör till rastplatsen vid Knivsåsen intill väg 11 öster om Dalby. Går vägen mot Dalby stenbrott. Söderut går Skåneleden på en smal väg. Får hälsar mig bräkande välkommen. Strax innan gång- och cykeltunneln under landsvägen är en vacker grind med älgar. Jag öppnar grinden och kommer ut på det som förr var en skogsväg. Nu är skogen nerhuggen. Följer den f.d. skogsvägen västerut. Vägen slutar abrupt vid en hög grushög. Går upp på den. Högen tillhör nog Sydstens stenbrott, som fått tillstånd att utöka brottet. Norrut ser jag ut över stenbrottet. I sydväst ser jag mitt mål, Högebjär.....

Läs mer och se bilderna på min sida om Högebjär.

Inga kommentarer: