lördag 8 september 2012

Skåne: Trollskogen

i naturreservatet Gryteskog öster om Lund, med en mängd vridna vresiga bokar som förgrenar sig i knotiga krokiga stammar och grenar. En mutant av vanlig bok.

Vresbok i Trollskogen
18 december 2011: Förra gången, 2005, jag gick milspåret från Skryllegården till Trollskogen stannade jag till för att se på tranor i skyn. Ett steg till och min lårmuskel gick sönder. Tog två år och två inställda fjällvandringar innan det blev bra igen. Idag syns ingar tranor och muskeln håller. Efter cirka två kilometer viker jag av in i skogen. En hare studsar iväg. Det är blött, passerar förbi ett kärr, innan jag når grusvägen mellan Måryd och Torna Hällestad. Här vid vägen växer flera vresbokar. I hela området, runt naturreservatat Gryteskog, häromkring lär finnas ett tusental exemplar.  Dessa naturens konstverk med sina fördvridna stammar och grenar. Vill man köra hit går det att ställa bilen vid vägen, annars på parkeringen nära Boklunden.....

Läs mer och se bilderna från Trollskogen.

Inga kommentarer: