söndag 2 december 2012

Resor: Hamburg

om en tjänsteresa till Hamburg. Två lediga dagar bland 11000 blommande dahlier i Dahliengarten, en promenad i vackra Volkspark, och rundvandring i renoverade hamnkvarten Speicherstadt och HafenCity.

DESY
Vid entréen till DESY står ett nedlagt framgångsrikt experiment från 1980-talet uppställt, ARGUS.
.....

ARGUS
 Speicherstadt och HafenCity
Jag går av S-bahn vid Landungsbrücken och promenerar längs kajen till Speicherstadt. Speicherstadt är ett stort område med pålade lagerhus byggda omrking 1900. På senare har de genomgått en renovering. När jag kommit över bron till området passerar ett koppel med löpare. Mellan lagerhusen löper kanaler. Jag börjar med en fika på Kaffeerösterei. På samma gata är en stor modelljärnväg, kostar för mycket för min korta tid. Utanför är andra transportmedel, fin bil och cykeltaxi. Går ner till HafenCity, ett område i byggnation och utveckling, med modern arkitektur....

Läs mer och se bilder från min vistelse i Hamburg september 2012.


Speicherstadt

Inga kommentarer: