måndag 16 juli 2012

Bellevue Gård och Fairyhill

 Om två förfallna gamla hus olika öden.

Med anledning av mitt inlägg om La Stradas öde kom jag att tänka på två andra husöden.

Vid Stehag på en kulle med utsikt mot Ringsjön ligger gården Fairyhill. Jag har kört förbi många gånger och tyckt om huset. På senare år har det börjat förfalla. Jag körde åter förbi igår. Nu får jag skriva att det "låg" där. Det har rivits. Vila i frid.

Läs mer om Fairyhill:
Anrikt hus möter sitt öde - artikel i Skånska dagbladet
Fairyhill blir inte byggnadsminne

Högt upp på sluttningen norr om Vombsjön ligger Bellevue Gård, i närheten av den vackra dalgången med Borstbäcken. Även Bellevue Gård har jag passerat några gånger. Ett vackert stenhus. Senast hade taket rasat in.

Nu renoveras huset av en ung familj, gården fylls med liv. Härligt, man blir glad.

 Läs om renoveringen av Bellevue Gård på:
http://bellevuegard.wordpress.com/

Bellevue Gård i oktober 2010

Bilder från ett besök vid Borstbäcken.

1 kommentar:

Unknown sa...

Tråkig historia om Fairyhill. Håller med om att det var ett mycket vackert hus.

Linda