tisdag 24 juli 2012

Malmö museer - Rockbilder

fram till 2 september 2012 visas Mats Bäckers rockbilder i Fotografins rum i Kommendanthuset vid Malmöhus slott. Bilderna är från åren 1977-86. 

För den som var i rätt ålder då, och borde vara för andra intresserade också, är det intressanta bilder. Framförallt är det bra bilder,  på dåtidens kända artister som Tina Turner, U2, Stones, Faithfull, Iggy Pop, Bowie.... och något mindre kända som Kal P Dal, Imperiet, Per Gessle, Stig Vig, Fiendens musik,... På affischbilden pekar Iggy Pop fingret mot publiken, troligen Bäckers mest kända bild. På bilden intill sitter Iggy Pop, som en snäll gosse, i en fåtölj och läser en tidning.

Kommendanthuset

Fotografins rum

Blir man hungrig kan man äta lunch i Kommendanthusets kafé.

Tuppsallad
Cappuccino o morotskaka



Eftermiddagskaffet intogs på Slottsträdgårdens kafé, inomhus eftersom regnet hängde i luften dagen för utflykten.

Länkar:

2 kommentarer:

Eva in Athens, Greece sa...

Åh vad jag skulle velat gå på den utställningen! Favoriter alla du räknade upp i den första omgången samt även Imperiet! Såg flera av dem live på den tiden det begav sig... Dessutom älskar jag fotografi. Lite väl långt från Kreta dock där jag befinner mig nu.
Jätteskoj att du visste namnet på blomman, tack snälla! Du råkar inte veta namnet även på den rosa?...
Många hälsningar!
Eva
☼☼☼

Upplev Mior sa...

Då misstänker jag att du skulle uppskattat bilderna. Kreta är fint det också, har bara varit där en gång (1986). Den rosa blomman liknar krypljung.