fredag 15 februari 2013

Skåne: Frualid

öster om Öveds kyrka är en höjd av vulkaniskt ursprung, med skogsklädd brant sida mot sjön Vassen.

Myskmadra
18 maj 2012: Ställer bilen vid Övedskloster. Går vägen upp mot Öveds kyrka, viker av på vägen som går bakom kyrkan mot Frualid. Från vägen är en vidsträckt utsikt mot Vombsjön. Där vägen svänger 90 grader höger, tar jag in på en stig mellan åkerkanten och buskage. Kommer fram till branten ner mot sjön Vassen. Grönskan skymmer sjön, mellan trädens blad kan jag se vattnet blänka.

Stigen går längs kanten. Frualid är en vulkanrest aktiv för en sådär 150 miljoner år sedan. Det stupar brant ner. Klättrar ner en bit för att studera en klippa, av vulkaniskt ursprung skulle jag tro. Oj! Knappt jag tar mig upp igen. Mitt huvudsyfte är att se myskmadran blomma, det gör den i min trädgård därhemma. Branten är täckt med den, men den är bara i knopp, en del är på väg att slå ut. Gulplistern blommar, en näva som liknar en stinknäva...

Läs mer och se bilderna från Frualid.

Inga kommentarer: