tisdag 19 februari 2013

Skåne: Fyledalen - Vitabäckshällorna

naturreservat i Fyledalen, med gammelskog, fågelliv, flora. I östra delen ligger en hälsokälla.

18 maj 2012: Ställer bilen vid markvägen. Stora delar av naturreservatet bör man undvika 1/2-15/7, detta för att inte störa djurlivet. Men kärret vid källan får man besöka, men jag låter bli att gå ut i det. Vill inte trampa ner. Det ser konstigt ut, ser ut som en del har kollapsat. Kommer inte ihåg att det såg ut så förra gången jag var här. En vråk piper iväg, en glada svävar bort över trädtopparna. Jag passerar här på väg hem för att se majvivan blomma här. Jag har inte lyckats pricka in den tidigare. Den blommar så rikligt och fint. Där är också en orkidé som blommar, majnycklar? Nöjd med majvivan fortsätter jag hemåt.....

Läs mer och se bilderna från Vitabäckshällorna.

Inga kommentarer: