söndag 21 april 2013

Vårblommor på Knivsåsen

Jag tog mig idag stapplandes med mitt onda ben runt på Knivsåsen öster om Dalby, på jakt efter vårblommor. Kände mig som det gamla paret jag träffade på, med käpp och stöttande varandra skulle de bara upp på getryggsåsen för att se backsippan blomma. Vad hittade jag? Vårlök, backsippa, majblomma och vitsippa. Det är inte fullt utslaget, om en vecka är det nog praktfullt. I Sydsvenskan idag var det vårblomsbilder från en park i Malmö som togs under 38 minuter. Jag tog mina fyra blombilder på tre timmar. Det mesta av den tiden satt jag i lä för den något kyliga ostvinden bakom en enebuske, vilandes ont ben och njöt av vårsolen. Det var många som passade på att ge sig dit denna soliga söndag.

Vårlök
Backsippa
Majblomma
Vitsippa
Se också min sida om Knivsåsen.

Inga kommentarer: