fredag 25 november 2011

Skåne: Råby hällor

naturreservat söder om Hörby. Hörbyåns dalgång med terrasser, ängar, betesmark, blandlövskog.

Råby hällor
22 maj 2011: Ställer bilen på parkeringsplatsen vid naturreservatets södra del. En vinkelgenomgång leder in i området. En skylt upplyser om skålgropar på en sten, svårt att se, men jag tror jag ser groparna. Går upp på den västra sluttningen med utsikt över Hörbyåns dalgång. På sluttningen blommar mandelblomma. Känner mig betraktad. En flock kor ligger och glor på mig. Går bort till en vinkelgenomgång till nästa hage. Efter mig går korna på en lång rad. Marken är täckt med tusenskönor. Ser jag mig tillbaka tycker jag mig se terrassliknande formationer, kanske det som är fornåkrarna här.....


Läs mer och se bildern från Råby hällor.

Inga kommentarer: