tisdag 4 januari 2011

Fjällen: Sarek - Njåtjosvagge

Under jul- och nyårsledigheten har jag skannat in alla mina bilder från Njåtjosvagge, en av nationalparken Sareks vackraste dalgångar.

Lulep Njåtjosjaure
Jag har vandrat genom Njåtjosvagge två gånger, 1982 och 1990. Jag har 1991 stått på den låga kullen Kåbrek och sett ut över dalgången. Från toppen av Vassjapakte, min enda riktiga topptur i Sarek (gjord 2003), har man en magnifik utsikt över dalgången. Jag vet, min stavning är inte den samiska som finns på dagens kartor, utan den på min äldre karta med svensk stavning.

Se alla bilder och läs dagboksbladen med beskriviningar på Sarek - Njåtjosvagge.

1 kommentar:

Joey sa...

Those pictures are wonderful Ulf, thanks for sharing.

Oddly or not, I seem to like those from 1982 best- they have more of an analogue, 'innocent' look to them. Your one topptur seems to have been worth the effort too though; nice views.

If Njåtjosvagge isn't the most beautiful of Sarek valleys, then certainly it's the most photogenic.

Surely there will be a fifth visit?

Best, Sander.