fredag 7 januari 2011

Skåne: Lund norrut - Vinterbilder och skidturer

Det går utmärkt att skida ut på fälten norr om Lund. Man behöver oftast spåra själv, men det gör det hela mer charm och frihet än att ge sig ut på välpreparerade spår.
  
Ladugårdsmarken
4/12 2010: Tidig vinter gör att den första skidturen kan göras redan den fjärde december. Jag behöver inte ta mig långt för att hitta ett vidsträckt skidområde. Jag går ut genom dörren, tar på mig skidorna, och stakar bort till fälten norr om Klosterängshöjdens backar..............
21/12 2010: Snön försvann den sjätte när jag åkte på tjänsteresa. nu har den och jag kommit tillbaka. Det är spårsnö, på morgonen syns spåren efter tidningsbudet. Snön ligger djup på mitt skidstadion. Har några dagars semester innan jul, passar på med en eftermiddagstur............
 25/12 2010: Stora delar av Skåne har varit lamslaget av snö och blåst den 23e, och är delvis än. Jag fick ställa in ärtsoppan i Helsingborg, för mycket strul med tågen. Idag ligger snön lockande på fälten i norr. Tar en skidtur.........
 27/12 2010: Julen är slut. Julpyntet får vänta ett tag till på att plockas ner i jullådan igen. Tar på mig skidorna. Grannens katt kommer nyfiken fram. "Vad ska du göra?" undrar hon. "Ska ta en skidrunda till Sankt Hans backar".........

Se bilder och läs mer på min sida Lund norrut - Skidturer

Inga kommentarer: