söndag 30 januari 2011

Skåne: Tivoliparken i Kristianstad

trevlig park söder om järnvägsstationen i Kristianstad, med promenad utmed Helge å.


Flora i Tivoilparken
15/8 2010: Buss tll Kristianstad resecentrum. Går via Lilla Torg, med skulpturen 'Kören' vid Speakers corner, till Tivoliparken söder om järnvägsstationen. Måste passera ett järnvägsspår, ett industrispår. Antingen på vägen eller i en mörk och något skrämmande nerklottrad undergång. Väljer den skrämmande undergången. I parken finns en stor lekplats. Med tivoliscenen som bakgrund står den nakna Flora, det ser ut som om hon tvättar sig. Intill ligger Fornstugan, från forntidens 1880-tal och då museum, idag ett café. 'Stängt vid regn' står det, stängt är det, men det regnar inte. Mitt paraply är hopslaget. Borde stå 'Öppet vid lämpligt väder', lagom flummigt. Blir ingen fika. I centrum i parken står en majestätisk byggnad, Teaterhuset. Går förbi några ankdammar, och en fågelbur. Där står också trädjur och en skulptur av en Bönsyrsa. Här och där står minnesstenar efter parkens grundare och välgörare. Bakom teatern går en promenad utmed Helgeå. Där står 'Ungdom' staty i form av en naken kvinna. Min ungdom tillhör forntiden. Utan min förlorade ungdom sätter jag mig på trappan ner till vattnet. På andra sidan ån ute i sumpmarken byggs det något, över dit byggs en bro, som är stängd. Det är inte färdigt enligt en man, det ska bli ett Naturum som invigs i november 2010. Kanske därför det finns en rabatt som formar 'Naturum 2010' i parken. Framför rabatten står en kalv. I rosenträdgården är det mesta överblommat. I norra delen är en fin kryddträdgård, en del står i blom, och en toalett. Utan eftermiddagsfika går jag till bussen hem, utan att använda undergången. Den skrämmer.

Se alla bilder på min sida om Tivoliparken i Kristianstad

Inga kommentarer: